Westport, Greymouth, Arthur's Pass, Franz Josef, Fox Glacier, Wanaka, Cromwell, Qtown & Glenorchy!

10 maart 2017 - Glenorchy, Nieuw-Zeeland

Ein-de-lijk een keer niet liften maar lekker met de bus, op naar Westport. Onderweg nog een stop gemaakt bij Tauranga Bay en (wilde) zeehondjes gezien! In Westport voelde het een beetje als Nederland, alleen maar regen. Toch een wandeling gedaan langs de zee!

Greymouth, het volgende plaatsje waar ik een nachtje verbleef. Daar sliep ik bij een couchsurfadresje. Hele aardige jongen Jason heeft mij dé plekjes van Greymouth laten zien. Een wandeling gedaan naar een waterval (ja, de zoveelste waterval die ik heb gezien, maar blijft mooi) en een geheim weggetje naar het strand! Door de modder naar beneden geklommen, natuurlijk zat ik er uiteindelijk helemaal onder, kan niet anders. Maar onwijs gave zonsondergang gezien op het strand!

Liftend naar Arthur's Pass. Liften verliep prima, maar eenmaal aangekomen in het 'hostel' was ik een beetje in shock. Het was een soort hut, waar alles oud en van hout was en gewaarschuwd werd voor muizen! Na nacht één (op de planning stond vijf nachten) besloten om een ander hostel te bellen.. In totaal twee nachten in het muizenhostel geslapen en drie nachten in een normaal, verzorgd hostel. In Arthur's Pass weer mooie hikes gedaan! Oa Avalanche Peek, Arthur's Pass Walking Track, Mt Barron Walking track.

Vanuit het prachtige Arthur's Pass terug naar Greymouth. Het liften verliep zoals altijd weer prima! Dit keer niet bij de couchsurfplek maar gewoon in een hostel! Helaas het hele verblijf regen gehad..

Rond 1300 uur stond ik weer klaar om de Straybus naar Franz Josef te nemen! Lekker gevoel, je tas in de bus gooien en gaan. Niet langs de kant van de weg hoeven staan en hopen dat het haalt naar het volgende dorpje. In Franz Josef regende het, maar daar staat het dan ook om bekend. Een dag ben ik naar een Wild Life Kiwi Centre geweest! Helaas geen foto's kunnen maken, aangezien ze in een darkroom (leven normaal alleen snachts) zaten. En ik heb een van de gaafste dingen van m'n reis kunnen doen, de helihike! Met een helikopter naar de gletsjers en daar een wandeling óp en door de gletsjer gedaan!

Na Franz Josef door naar Fox Glacier! Ook weer lekker met de bus, én dit keer maar 30 minuten in de bus. Fox Glacier is het zoveelste uitgestorven dorpje in NZ, maar wél met een gletsjer! Ook hier regende het, maar desondanks toch een mooie hike gedaan!

Een brandalarm die afgaat om zes uur in de ochtend en een bus die twee uur te laat komt.. Zoals je begrijpt begon mijn dag niet zo goed. Uiteindelijk kwam de bus opdagen, op naar Wanaka! Wanaka is tot nu toe mijn favoriete plekje van New Zealand. Nog steeds een klein dorpje, weinig toerisme maar wel veel sfeer. Het weer was fantastisch, volle zon en blauwe lucht. Veel dagen genoten aan het strand, en m'n kleurtje weer even bij gewerkt. Ook een hele mooie hike gedaan, die uitzicht gaf over heel Wanaka!

Na Wanaka ging ik verder naar Cromwell. Hier verbleef ik weer bij een couchsurfadresje! Hartstikke aardige vent. In Cromwell zelf was niet veel te zien, ondanks dat toch een hele leuke tour gekregen.

Queenstown, dé plek van het Zuidereiland (moet toegeven dat Wanaka nog steeds mijn favoriet is). Nadat de bus 40 minuten te laat was (alweer), besloot ik te bellen. 'Oh er is miscommunicatie, de bus is al in Queenstown'... Gelukkig werd er geregeld dat ik op een andere bus naar Queenstown kon! En na een boos telefoontje ook nog geld terug gekregen, want ja, ik blijf natuurlijk een gierige Nederlander. Eindelijk in Queenstown aangekomen, op zoek naar mijn couchsurfadresje. Bij aankomst bleek het een aparte groep jongeren te zijn, waar ik mij niet op me gemak voelde. Ik besloot één nachtje te blijven en daarna naar een hostel te rennen. Queenstown is leuk, mooi maar heel veel toeristen. Het staat bekend om de adrenaline stad, en ja, dat heb ik geweten! Samen met een vriendinnetje de 'Nevis Swing' gedaan. De grootste swing ter wereld! Heeeel eng maar echt gaaf!

En weer lekker langs de kant van de weg. Duimpje op en hopen dat er iemand stopt, op naar Glenorchy! Het liften verliep prima. Uiteindelijk werd ik 9 km van eindbestemming gedropt en kwamen er bijna geen auto's voorbij.. Gelukkig uiteindelijk opgepikt en veilig aangekomen.

Morgen ga ik terug naar Queenstown, want maandag komen mijn favoriete personen aan in Nieuw Zeeland!! Samen met mijn ouders ga ik drie weken rondtrekken. Daarna zit helaas voor mij mijn prachtige, geweldige reis naar het mooiste land op aarde er alweer op!

1. Manon en Michael:
    10 maart 2017
    Wat een paradijs daar Kim! Ziet eruit alsof je enorm aan het genieten bent. Veel plezier nog de laatste weken, we hopen je veilig en gezond weer terug te zien! Liefs, Michael en Manon
  2. Marijke:
    11 maart 2017
    Lieve Kim, ik heb genoten van je prachtige foto's en verhalen.
    Heerlijk dat je ouders komen, geniet van je laatste weken, samen met je ouders!
    liefs,
    "oma" Marijke